منوی اصلی

ورود به سایت






دریافت رمز عبور

حاضرین در سایت

لینک Rss مطالب

مفاهيم اعتبار بخشي چاپ ایمیل
نگارش یافته توسط واحد اطلاع رسانی   
10 فروردين 1395 ساعت 08:54

امروزه موضوع اعتباربخشی با هدف ایجاد و ارتقای فرهنگ ایمنی و کیفیت مراقبت از بیمار جایگاه ویژه­ای یافته است. بدون شک موفقیت هر سازمانی در گرو وجود یک نظام ارزشیابی و نظارت کارآمد و با کفایت است. فقدان یک نظام ارزشیابی و اعتباربخشی موثر برای بیمارستان، به لحاظ اهمیت بالای این سازمان علاوه بر افزایش هزینه­های درمانی، مي­تواند سلامت مردم را نیز به مخاطره اندازد. برنامه اعتباربخشي تحولی عظیم در بهبود ارائه خدمات درماني در بيمارستان­ها ايجاد نموده است.

برنامة اعتباربخشی مراکز بهداشتی درمانی، در اولین گام استانداردهای به روز، برگرفته از آخرین منابع قابل استفاده در  کشورهای پیشرفته و در حال توسعه و منطبق با شرایط بومی، معیارهای مذهبی، فرهنگی،­اقتصادی و در چارچوب قوانین کشوری را با عنوان استانداردهاي اعتباربخشی بیمارستان در ايران دراختیار متولیان امر قرارداد. امید است كه در مراحل آتی با گسترش این برنامه به تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت بستري و سرپايي گامي اساسي در جهت کسب اطمینان از ارائة خدمات  خدمات سلامت  کیفی و ایمن و تقویت پاسخگویی در نظام سلامت بردارد.

اعتبار بخشي چيست؟

اعتبار بخشی به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است. استانداردهایی که بر بهبود مداوم کیفیت، محور بودن بیمار و بهبود ایمنی بیمار و کارکنان تاکید دارد. در واقع مي­توان گفت اعتباربخشي فرآیندی است که در آن یک گروه یا سازمان از طریق ارزیابی بیمارستان، اعتبار و رسمیت آن را به منظور توانایی در ارائه خدمات درماني تاييد مي­كند. تيم اعتباربخشي با استفاده از استانداردهای مرتبط، بیمارستان را مورد ارزیابی قرار داده و پس از تجزیه و تحلیل یافته ها، درجه انطباق و پیروی از استانداردها را به بيمارستان اعلام مي­دارند. اعتباربخشي با یک ارزیابی درونی یا خود ارزیابی از سازمان (بیمارستان) شروع می­شود؛ بعد از آن ارزیابی خارجی به وسیله یک تیم از گروه­های مختلف درماني و مديريتي از كليه بخش­هاي باليني و اداري بيمارستان انجام می­گیرد.

  اهداف اعتباربخشی

- يكسان سازي فرايند ارزيابي در تمامي بيمارستان­هاي كشور

- ارتقای مستمر کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان

- تضمین ایمنی ارائه دهندگان و خدمت گیرندگان در بيمارستان

- اجرای فرآیندهای درمانی مبتنی بر استانداردهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

- یاری رساندن به مدیران و رهبران بیمارستان در عمل به وظایف خطیر خود در حوزه مراقبتی

- ارائه الگوی نظارتی یکپارچه جهت اطمینان از ارائه خدمات مراقبتی کیفی، ایمن و مبتنی بر شواهد علمی روز

  

برخی از فواید اعتباربخشی
 - افزایش کار تیمی، مشاركت و همبستگی داخلی
- بازنگری خط مشی­ها و روش­ها در حيطه­هاي بالینی و غير باليني

- اشتراك مساعي گروه­هاي مختلف كاري در بيمارستان در پيشبرد اهداف بهبود كيفيت
- ایجاد یک شبکه خارجی از طریق تشکیل جلسات یادگیری و کسب تجربه از کارکنان سایر بیمارستان­ها
- بازاریابی و کسب شهرت به واسطه بهبود تصویر بیمارستان در جامعه و جذب بیشتر مشتریان و کارکنان
 انواع اعتبار بخشی:
- اعتبار بخشی ملی: اين نوع اعتباربخشي کشوری و اجباری است.
- اعتباربخشی بین اللملی: اين نوع اعتباربخشي داوطلبانه و اختیاری است. 

اعتبار بخشی در ایران از نوع اعتباربخشی به صورت ملی است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول اعتبار بخشی در ایران است (پیاده سازی استانداردهاي اعتباربخشی اجباری است).

متد تدوین استانداردهای اعتباربخشی:

- ترکیبی: مجموعه­ای از استانداردها که برای بیمارستان بدون تفکیک بخش­ها در نظر گرفته می­شود.

- بخشی: مجموعه­ای از استانداردها که برای هر بخش بیمارستان به صورت جداگانه در نظر گرفته می­شود.

- بخشی-ترکیبی: مجموعه­ای از روش­های ترکیبی و بخشی می­باشد.

تدوین استانداردهاي اعتباربخشی در ايران از نوع بخشی- ترکیبی است. هر بخش بیمارستان علاوه بر پیاده سازی استانداردهای خاص بخش خود، می بایست کتاب رعایت حقوق گیرندگان خدمت(کتابی است که به تفکیک بخش ها تدوین نشده است) را نیز در بخش پیاده سازی کند.

 

استانداردهای اعتبار بخشي ملی به تفكيك بخش­ها و واحدهاي زير تدوين شده است:

دپارتمان­هاي درماني: اورژانس، کودکان، داخلي، جراحی، بیهوشی و اتاق عمل، دیالیز، شیمی­درمانی، بلوک زایمان، روانپزشکی، آنژیوگرافی، NICU ،CCU، ICU

دپارتمان­هاي پاراكلينيك: تصویربرداری، فیزیوتراپی، بانك خون، آزمایشگاه، مدیریت دارویی

دپارتمان­هاي اداري، پشتيباني: مدیریت و رهبری، مدیریت پرستاری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت دفع پسماندهای بیمارستانی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه­ای، کنترل عفونت، فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی، تغذیه، مدارک پزشکی، ساختمان، آتش نشانی، استریلیزاسیون مرکزی، تأسیسات، لنژری، تدارکات، کمیته­های بیمارستانی، حقوق گیرنده خدمت، بهبود کیفیت

 
 

آمار

عضو: 5
مطلب: 277
سایت: 0
بازدیدکنندگان: 787656

عضویت در خبرنامه