برنامه راهبردی و عملیاتی

تعداد بازدید:۱۳۵۸

برنامه راهبردی کتابخانه  بیمارستان بهار

ارزش های استراتژیک:

- حفظ کرامت انسانی

- احترام به حقوق کاربران

- برقراری عدالت در ارائه خدمات

- پایبندی به اصول اخلاقی و رعایت اخلاق حرفه ای در ارائه خدمات

- پایبندی به اصول اخلاق در پژوهش

- همکاری گروهی و مشورت در تصمیم گیری ها و اجرای تصمیمات

- مهارت، تخصص و خلاقیت در ارائه خدمات

- ارائه خدمت با رعایت نظم و آراستگی

- تلاش در راستای بهره وری در تمامی فرایندها

- تلاش در راستای ارتقاء دانش و مهارت کارکنان و کاربران

- نوآوری در ارائه خدمات

- صداقت در ارائه خدمات

کاربران و ذینفعان:

ذینفعان داخلی کتابخانه:

اعضای هیات علمی گروههای آموزشی مستقر در بیمارستان

دانشجویان کلیه رشته های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و رشته پزشکی دانشگاه آزاد شاهرود

پرسنل کادر درمان در رده های مختلف

مدیران و کارکنان بخش های اداری بیمارستان

ذینفعان خارجی کتابخانه:

اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه

دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه

پرسنل شاغل به خدمت در دانشگاه در رده های مختلف

عوامل داخلی و خارجی (SWOT)

نقاط قوت (Strengths):

- وجود نیروی متخصص در کتابخانه

- نوساز بودن ساختمان کتابخانه

- دسترسی به کتابها  از طریق سیستم قفسه باز

- دسترسی به نرم افزار کتابخانه

- برخورداری کتابخانه از نور مناسب و ویو عالی

- تعامل خوب مسئول کتابخانه با همکاران و جامعه استفاده کننده از کتابخانه

- وجود وب سایت به روز و کارآمد

- وجود اینترنت با سرعت و پهنای باند مناسب

- وجود مجموعه منابع کتابخانه ای تخصصی و فوق تخصصی  متناسب با نیاز گروههای آموزشی فعال در بیمارستان

- برخورداری گروه هدف کتابخانه از سالن مطالعه شبانه روزی

نقاط ضعف (Weaknesses):

- کمبود تجهیزات و قدیمی و غیراستاندارد بودن آنها

- کمبود بودجه جهت تامین منابع و رفع نیازمندی های کتابخانه

- آشنایی ناکافی کتابداران و کاربران با «پزشکی مبتنی بر شواهد» در نظام آموزشی دانشگاه

- نبود ساختار مناسب جهت بهره گیری از کتابدار به عنوان کتابدار بالینی

- عدم دسترسی مناسب به منابع الکترونیک و پایگاههای اطلاعاتی با توجه به تحریمها و کمبود منابع مالی

- کمبود نیروی انسانی در کتابخانه

- باز نبودن کتابخانه در شیفت بعد از ظهر

- نداشتن گیت خروج کتاب

- داشتن مسئولیتهای  غیر مرتبط با وظایف مسئول کتابخانه

- عایق صدا نبودن دیوارهای کتابخانه و سالن مطالعه و همجواری با واحدهای شلوغ و پررفت و آمد

فرصت ها (Opportunities):

- تعامل سازنده با مسئولین بیمارستان

- تعامل سازنده با کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه های دانشگاه

- فراگیر بودن استفاده از خدمات مجازی در جامعه هدف

- رشد روزافزون آموزش مجازی و فراگیر شدن استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی

- آموزش مستمر ضمن خدمت کارکنان

تهدیدها (Threats):

- تاثیر منفی افت ارزش پول ملی بر افزایش قیمت کتاب، سیستم های کامپیوتری و تجهیزات کتابخانه ای و کمبود بودجه کتابخانه

- کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در کتابخانه بیمارستان

- وجود دیدگاه سنتی سیستم مدیریتی نسبت به کتابخانه و کتابداران

- شناخت ناکافی مدیران سطوح مختلف مسئولین دانشگاه از توانایی های کتابداران و نقش و جایگاه کتابخانه در توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی

- نبود همکاری بین کتابخانه ای موثر در بین کتابخانه های دانشگاهی جهت ارائه خدمات و اشتراک منابع

- دیدگاه هزینه بر بودن و مصرفی بودن کتابخانه در برخی از مدیران

- کمرنگ بودن سیاست های تشویقی سازمانی در تقویت انگیزش کتابداران جهت ارتقاء وضعیت موجود