برنامه راهبردی و عملیاتی
برنامه راهبردی کتابخانه بیمارستان بهار
ارزش های استراتژیک:
- حفظ کرامت انسانی
- احترام به حقوق کاربران
- برقراری عدالت در ارائه خدمات
- پایبندی به اصول اخلاقی و رعایت اخلاق حرفه ای در ارائه خدمات
- پایبندی به اصول اخلاق در پژوهش
- همکاری گروهی و مشورت در تصمیم گیری ها و اجرای تصمیمات
- مهارت، تخصص و خلاقیت در ارائه خدمات
- ارائه خدمت با رعایت نظم و آراستگی
- تلاش در راستای بهره وری در تمامی فرایندها
- تلاش در راستای ارتقاء دانش و مهارت کارکنان و کاربران
- نوآوری در ارائه خدمات
- صداقت در ارائه خدمات
کاربران و ذینفعان:
ذینفعان داخلی کتابخانه:
اعضای هیات علمی گروههای آموزشی مستقر در بیمارستان
دانشجویان کلیه رشته های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و رشته پزشکی دانشگاه آزاد شاهرود
پرسنل کادر درمان در رده های مختلف
مدیران و کارکنان بخش های اداری بیمارستان
ذینفعان خارجی کتابخانه:
اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه
دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه
پرسنل شاغل به خدمت در دانشگاه در رده های مختلف
عوامل داخلی و خارجی (SWOT)
نقاط قوت (Strengths):
- وجود نیروی متخصص در کتابخانه
- نوساز بودن ساختمان کتابخانه
- دسترسی به کتابها از طریق سیستم قفسه باز
- دسترسی به نرم افزار کتابخانه
- برخورداری کتابخانه از نور مناسب و ویو عالی
- تعامل خوب مسئول کتابخانه با همکاران و جامعه استفاده کننده از کتابخانه
- وجود وب سایت به روز و کارآمد
- وجود اینترنت با سرعت و پهنای باند مناسب
- وجود مجموعه منابع کتابخانه ای تخصصی و فوق تخصصی متناسب با نیاز گروههای آموزشی فعال در بیمارستان
- برخورداری گروه هدف کتابخانه از سالن مطالعه شبانه روزی
نقاط ضعف (Weaknesses):
- کمبود تجهیزات و قدیمی و غیراستاندارد بودن آنها
- کمبود بودجه جهت تامین منابع و رفع نیازمندی های کتابخانه
- آشنایی ناکافی کتابداران و کاربران با «پزشکی مبتنی بر شواهد» در نظام آموزشی دانشگاه
- نبود ساختار مناسب جهت بهره گیری از کتابدار به عنوان کتابدار بالینی
- عدم دسترسی مناسب به منابع الکترونیک و پایگاههای اطلاعاتی با توجه به تحریمها و کمبود منابع مالی
- کمبود نیروی انسانی در کتابخانه
- باز نبودن کتابخانه در شیفت بعد از ظهر
- نداشتن گیت خروج کتاب
- داشتن مسئولیتهای غیر مرتبط با وظایف مسئول کتابخانه
- عایق صدا نبودن دیوارهای کتابخانه و سالن مطالعه و همجواری با واحدهای شلوغ و پررفت و آمد
فرصت ها (Opportunities):
- تعامل سازنده با مسئولین بیمارستان
- تعامل سازنده با کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه های دانشگاه
- فراگیر بودن استفاده از خدمات مجازی در جامعه هدف
- رشد روزافزون آموزش مجازی و فراگیر شدن استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی
- آموزش مستمر ضمن خدمت کارکنان
تهدیدها (Threats):
- تاثیر منفی افت ارزش پول ملی بر افزایش قیمت کتاب، سیستم های کامپیوتری و تجهیزات کتابخانه ای و کمبود بودجه کتابخانه
- کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در کتابخانه بیمارستان
- وجود دیدگاه سنتی سیستم مدیریتی نسبت به کتابخانه و کتابداران
- شناخت ناکافی مدیران سطوح مختلف مسئولین دانشگاه از توانایی های کتابداران و نقش و جایگاه کتابخانه در توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
- نبود همکاری بین کتابخانه ای موثر در بین کتابخانه های دانشگاهی جهت ارائه خدمات و اشتراک منابع
- دیدگاه هزینه بر بودن و مصرفی بودن کتابخانه در برخی از مدیران
- کمرنگ بودن سیاست های تشویقی سازمانی در تقویت انگیزش کتابداران جهت ارتقاء وضعیت موجود