خط مشی مجموعه سازی
خط مشی مجموعه سازی کتابخانه بیمارستان بهار
- مقدمه:
کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی با هدف نیاز سنجی، گردآوری و اشاعه اطلاعات شکل گرفته اند.
بنابراین وظایف اصلی کتابخانه را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد:
1 - مجموعه سازی 2 - سازماندهی 3- اشاعه اطلاعات.
باید توجه داشت که مجموعه سازی نخستین رکن در کتابخانه هاست؛ زیرا سایر فعالیتهای کتابخانه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر پایه مجموعه سازی شکل میگیرد.
تأمین منابع اطلاعاتی به صورت درست، به موقع و متناسب با نیازهای مراجعان میتواند ضمن غنی سازی مجموعه به رفع نیاز مخاطبان کمک نموده و همچنین باعث استفاده بهینه از اعتبارات و کاهش هزینه ها گردد.
- تعاریف:
1،2 . مجموعه سازی: عمل یا فرایند نیاز سنجی، انتخاب، سفارش و تهیه و دسترس پذیر ساختن محتوای
منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعه کتابخانه از راه های خرید، مبادله و سایر روشهای مرسوم و ارزیابی مداوم آنها.
2،2 . جامعه کتابخانه: جامعه کتابخانه متشکل از کلیه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان بیمارستان.
3،2 . منابع : منابع کتابخانه شامل کتاب های فارسی، کتاب های انگلیسی و کتاب های الکترونیکی می باشد.
4،2 .دامنه و پوشش: کلیه منابع مورد نیاز گروه های آموزشی پزشکی در رشته های کودکان و زنان، مامایی و پرستاری و سایر رشته ها.
- کمیته تأمین منابع علمی
کمیته تأمین منابع متشکل از معاونت آموزشی، پژوهشی بیمارستان، نمایندگان گروه های آموزشی و مسئول کتابخانه می باشد.
تبصره: انتخاب نماینده هر گروه با پیشنهاد مدیر گروه آن رشته می باشد.
مسئولیت نماینده گروه عبارتست از بررسی و تایید منابع تخصصی درخواستی از سوی دانشجویان و اعضای هیئت علمی گروه آموزشی مربوطه، جستجو و انتخاب عناوین جدید منابع اطلاعاتی و معرفی آن به مسئول کتابخانه جهت بررسی
- معیار کلی انتخاب و تهیه منابع
انتخاب منابع بر اساس نیاز سنجی از جامعه استفاده کننده و بر اساس رسالت کتابخانه، رشته های موجود در بیمارستان و فضای موجود صورت می گیرد.
- روش تهیه منابع:
1،5 .کتاب: از طریق خرید و یا اهدا تهیه می گردد.
خرید: خرید از نمایشگاه های فصلی، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و از طریق ناشران و کارگزاران صورت می گیرد
تبصره: با توجه به اینکه کتابخانه بیمارستان بودجه مستقل ندارد ، لیست کتب درخواستی پس از تایید ریاست بیمارستان، جهت تهیه به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ارسال می گردد.
اهدا: بخشی از منابع کتابخانه از طریق اهدا دریافت می شود. مسئول کتابخانه پس از بررسی منابع دریافتی، منابع مورد نیاز کتابخانه را انتخاب می کنند.