آمار و فناوری اطلاعات
واحد آمار مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی
امروزه آمار واطلاعات بعنوان قوی ترین ابزار تصمیم گیری ، برنامه ریزی ، کنترل و ارزیابی وضعیت هر سازمانی مطرح می باشد. کمبود سیستمهای مدیریت اطلاعاتی واضح و آشکار می باشد، لذا سرمایه گذاری در ایجاد و بهبود این سیستم ها می تواند فواید بسیاری را در امر سیاستگزاری، برنامه ریزی، رهبری و تصمیم گیری و نهایتا” بهبود مستمر خدمات بهداشتی، درمانی به همراه داشته باشد.
هدف کلی واحد آمار اورژانس :
آمار در اورژانس به دو بخش مجزای جمع آوری و دسته بندی اطلاعات و تجزیه و تحلیل اطلاعات اطلاق می گردد.آمار و اطلاعات به عنوان ابزار شناسایی و اولویت بندی مسایل همواره نقشی موثر در تعالی و توسعه سازمان ایفا می کند.با این رویکرد ،مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی طی دهه اخیر تحول چشمگیری در روند ورود، پردازش و تفسیر داده های ایجاد نموده است.
به این منظور ایجاد یک سیستم جامع و نظام منسجم آماری و همچنین ایجاد بستر سخت افزاری و نرم افزاری مناسب به منظور جمع آوری ، تجزیه و تحلیل، ارائه و تفسیر دادهها و مشاوره با کمک فرمها و نرم افزارهای آماری به گونهای که کلیه افراد، واحدها و مدیران ذینفع در داخل و خارج از دانشگاه بتوانند به راحتی اطلاعاتی موثر و به روز را در تحقیقات ،تصمیم گیریها و برنامه ریزیها و فعالیتهای مربوطه به کار گیرند.
انتظارات:
واحد آمار در مراکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی میبایست ضمن حفظ و ارتقائ سیستمهای تحت شبکه و به روز رسانی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به مبحث فناوری اطلاعات و ارتباطات زیر ساخت و بستر مناسب را جهت برقراری و تبادل هر چه بهتر اطلاعات بین شبکه مربوطه و مرکز استان برقرار نموده و با بهره برداری بهینه از این امکانات (سخت افزار- نرم افزار-نیروی انسانی آموزش دیده)کلیه آمار واطلاعات مربوط به ماموریتهای اورژانس ۱۱۵ ،بیمار بری،حوادث ویژه وحوادث غیر مترقبه و دیگر آمارهای موجود را بصورت کامل و جامع،گردآوری و منظم نموده و با استفاده از فرمهای آماری و همچنین نرم افزارهای آماری موجود این اطلاعات را بطور کامل مورد بررسی قرار داده و دستاورد توصیفی و تحلیلی مربوط را روزانه و روا، سریع و صحیح به مرکز استان ارسال نموده،بطوری که قابل استفاده مدیران،برنامه ریزان و پژوهشگران بوده وبتوان به کمک تجزیه و تحلیل و توصیفهای موجود بهترین و سریعترین تصمیم گیری را در خصوص برطرف نمودن نقاط ضعف و قدرتمند تر کردن نقاط مثبت دراین مرکز بعمل آورد
برای دستیابی به چنین اهدافی باید موارد زیر را مد نظر قرار داد:
تدوین قوانین و مقرراتی برای ایجاد نظام جامع آماری
آموزش نیروی انسانی کارآمد و متخصص در هر یک از زمینه های فعالیت در نظام آماری
تامین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز
مجموعه موارد بالا از یک مدیریت هوشمندو بهبود نگر باید برخوردار باشد.واحد آمار مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی
امروزه آمار واطلاعات بعنوان قوی ترین ابزار تصمیم گیری ، برنامه ریزی ، کنترل و ارزیابی وضعیت هر سازمانی مطرح می باشد. کمبود سیستمهای مدیریت اطلاعاتی واضح و آشکار می باشد، لذا سرمایه گذاری در ایجاد و بهبود این سیستم ها می تواند فواید بسیاری را در امر سیاستگزاری، برنامه ریزی، رهبری و تصمیم گیری و نهایتا” بهبود مستمر خدمات بهداشتی، درمانی به همراه داشته باشد.
هدف کلی واحد آمار اورژانس :
آمار در اورژانس به دو بخش مجزای جمع آوری و دسته بندی اطلاعات و تجزیه و تحلیل اطلاعات اطلاق می گردد.آمار و اطلاعات به عنوان ابزار شناسایی و اولویت بندی مسایل همواره نقشی موثر در تعالی و توسعه سازمان ایفا می کند.با این رویکرد ،مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی طی دهه اخیر تحول چشمگیری در روند ورود، پردازش و تفسیر داده های ایجاد نموده است.
به این منظور ایجاد یک سیستم جامع و نظام منسجم آماری و همچنین ایجاد بستر سخت افزاری و نرم افزاری مناسب به منظور جمع آوری ، تجزیه و تحلیل، ارائه و تفسیر دادهها و مشاوره با کمک فرمها و نرم افزارهای آماری به گونهای که کلیه افراد، واحدها و مدیران ذینفع در داخل و خارج از دانشگاه بتوانند به راحتی اطلاعاتی موثر و به روز را در تحقیقات ،تصمیم گیریها و برنامه ریزیها و فعالیتهای مربوطه به کار گیرند.
انتظارات:
واحد آمار در مراکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی میبایست ضمن حفظ و ارتقائ سیستمهای تحت شبکه و به روز رسانی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به مبحث فناوری اطلاعات و ارتباطات زیر ساخت و بستر مناسب را جهت برقراری و تبادل هر چه بهتر اطلاعات بین شبکه مربوطه و مرکز استان برقرار نموده و با بهره برداری بهینه از این امکانات (سخت افزار- نرم افزار-نیروی انسانی آموزش دیده)کلیه آمار واطلاعات مربوط به ماموریتهای اورژانس ۱۱۵ ،بیمار بری،حوادث ویژه وحوادث غیر مترقبه و دیگر آمارهای موجود را بصورت کامل و جامع،گردآوری و منظم نموده و با استفاده از فرمهای آماری و همچنین نرم افزارهای آماری موجود این اطلاعات را بطور کامل مورد بررسی قرار داده و دستاورد توصیفی و تحلیلی مربوط را روزانه و روا، سریع و صحیح به مرکز استان ارسال نموده،بطوری که قابل استفاده مدیران،برنامه ریزان و پژوهشگران بوده وبتوان به کمک تجزیه و تحلیل و توصیفهای موجود بهترین و سریعترین تصمیم گیری را در خصوص برطرف نمودن نقاط ضعف و قدرتمند تر کردن نقاط مثبت دراین مرکز بعمل آورد
برای دستیابی به چنین اهدافی باید موارد زیر را مد نظر قرار داد:
تدوین قوانین و مقرراتی برای ایجاد نظام جامع آماری
آموزش نیروی انسانی کارآمد و متخصص در هر یک از زمینه های فعالیت در نظام آماری
تامین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز
مجموعه موارد بالا از یک مدیریت هوشمندو بهبود نگر باید برخوردار باشد.