جایگاه مرکز رشد

تعداد بازدید:۱۳۷۵

آشنایی با مراکز رشد

افزایش روز افزون فاصله بخش های اقتصادی با دانشگاه ­ها و موسسات فن­ آفرین موجب پیدایش زیر ساخت­های جدیدی در چند دهه اخیر با هدف کاهش این فاصله و عینیت بخشیدن به نتایج تحقیقات در جامعه گشته است. این زیر ساخت ها که در ابعاد مختلف و با طیف گسترده­ای از شرح وظایف ایجاد شده ­اند همگی یک هدف مشترک یعنی کمک به تکمیل حلقه­ های واسط مابین بخش­ های اقتصادی جامعه (صنایع، کشاورزی و خدمات) و بخش­ های علمی و آموزشی جامعه (دانشگاه ­ها و موسسات پژوهشی) را تعقیب می­ نمایند .علاوه بر این افزایش ضریب موفقیت واحدهای فن­ آفرین از طریق اجتماع آنها در یک محل و کاهش هزینه ­های آنها به کمک ارائه خدمات پژوهشی متمرکز از دیگر اهداف اصلی این ساخت­ ها به شمار می­ روند. یکی از این زیرساخت­ ها، مراکز رشد واحدهای فن­آفرین یا انکوباتورها هستند. مرکز رشد واحدهای فن­ آفرین برای کارآفرینان و واحدهای کوچک و متوسطی که با تکیه بر علم و فناوری دارای ایده­ های قابل تجاری شدن هستند، برای مدت چند سال اطلاعات و مشاوره­ های ضروری و نیز خدمات و تحهیزات مناسب را برای رشد و ارتقای آنها ارائه داده و آنها را برای حضور مستقل و موثر در صحنه فناوری آماده می­ کند. مراکز رشد جهت کمک به بقای شرکت­ های جوان و نوپا نقش یک پرورش­ دهنده را ایفا می­ کنند و در هنگام آغاز به کار شرکت­ های تازه تاسیس یعنی در زمانی که بسیار حساس و آسیب­ پذیرند، برای آنها امکان رشد فراهم می­ سازد نظر به اینکه ارائه خدمات به صورت متمرکز و مشارکتی انجام می­ پذیرد، تعرفه­ های خدمات برای مستاجرین کم بوده و ورود به مراکز رشد جاذبه دارد. تعرفه­ های خدمات ارائه شده از جمله هزینه فضا در مراکز رشد کمتر از تعرفه های معمول است.

 خدماتی که معمولاً در مرکز رشد به واحدهای فن آفرین ارائه می‌شود عبارتند از:

 خدمات پشتیبانی

    • خدمات استقرار: شامل فضاهای استقرار دفتری، فضاهای مشترک(اتاق جلسات، اتاق کنفرانس، پارکینگ و......)
    • خدمات اداری: تجهیزات اداری، منشی گری، تایپ و تکثیر، تلفن، نمابر، کارپردازی، سرایداری و همکاری در برگزاری مراسم دوره ای موسسات

 

  • خدمات علمی
    • خدمات کتابخانه ای: کتابخانه، بازاریابی اطلاعات، سفارش کتاب و مقالات
    • خدمات شبکه: اشتراک اینترنت، اختصاص پست الکترونیکی، اختصاص فضای مجازی جهت ایجادHome Page
    • خدمات سخت افزاری و نرم افزاری
    • خدمات آموزش: تدوین طرح کسب،کار آفرینی،مدیریت کسب و کار،بازاریابی جهت جذب سرمایه و حسابداری و امور حقوقی
    • مشاوره: مشاوره های عمومی در زمینه های حقوقی و قانونی، مدیریت، بازاریابی، مالی و حسابداری، مشاوره های تخصصی

 خدمات تخصصی

    • حمایت از ایده محوری

بازاریابی:

۱- مشاوره و راهنمایی جهت بازاریابی دستاوردهای موسسات با همکاری بخش خصوصی

۲- جذب اعتبارات تحقیقاتی برای موسسات به منظور افزایش توان فنی و مهندسی آنها و انجام کار تیمی و تجاری­سازی تحقیقات

۳- بسترسازی زمینه­ های همکاری پارک­ها و مراکز رشد با مراکز آموزشی، تحقیقاتی، صنعتی و دستگاه­های اجرایی به منظور استفاده از امکانات و تجهیزات با استفاده از راه کارهای مختلف از جمله در قالب شبکه­ های همکار

۴- جذب تسهیلات مالی

  • مالکیت فکری و اخذ استانداردهای لازم
  • کمک به اخذ استانداردها:
  • الف) استاندارد ملی
  • ب) استاندارد اجباری
  • ج) استاندارد تشویقی
  • د) ارتقای کیفیت

 خدمات پشتیبانی فنی

    • ارائة خدمات فنی و مهندسی، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی

 خدمات آموزش

    •  تدوین طرح کسب،
    • کار آفرینی
    • مدیریت کسب و کار
    • برگزاری کارگاههای آموزشی مرتبط

  خدمات مالی و اعتباری

    •  امکان استفاده از اعتبارات خدماتی و تحقیقاتی، کمک به دسترسی به منابع مالی و جذب سرمایه‌گذاران، تسهیل در جذب طرحها و پروژه‌های تحقیقاتی
آخرین ویرایش۰۳ آبان ۱۳۹۹