انجام بیش از ۶۴ هزار مورد غربالگری تیروئید نوزاد در شاهرود

۱۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۲۰۷۱ اخبار تصویری اخبار
تعداد بازدید:۱۸۷
انجام بیش از ۶۴ هزار مورد غربالگری تیروئید نوزاد در شاهرود

 

 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود در مصاحبه با خانم دکتر فاتح؛ مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه، به مناسبت هفته اطلاع رسانی تیروئید، از چهارم لغایت دهم خرداد ماه، ایشان عنوان داشتند؛


با توجه به اهمیت غده تیروئید در بدن و شیوع بالای اختلالات آن در جهان، فدراسیون جهانی تیروئید و بسیاری از انجمن های علمی تیروئید، از سال 2007 میلادی، روز 25 می (4 خرداد) را به عنوان روز جهانی تیروئید انتخاب کردند و به منظور افزایش آگاهی همگانی و کارکنان بهداشتی درمانی از بیماری‌های تیروئید، عوارض، راه‌های پیشگیری و درمان آنها  در سال 2009 میلادی  " 4 لغایت 10 خرداد ماه " به عنوان «هفته اطلاع‌رسانی تیروئید»  تعیین گردیده است.

غده تیروئید در افزایش سوخت و ساز بدن، تکامل سیستم مغزی عصبی و همچنین رشد و نمو نقش اساسی دارد.
ید یکی از ریزمغذی‌های مهم برای تولید هورمون توسط تیروئید است. کمبود ید در غذای مصرفی روزانه می تواند باعث مشکلات تیروئید شود.

بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در بدو تولد هیچ علامت بالینی ندارد و در صورت تشخیص به موقع در روزهای اولیه زندگی، بطور موثری قابل درمان است اما در صورت عدم تشخیص زودرس و درمان به هنگام و مناسب، عارضه برگشت ناپذیر عقب ماندگی ذهنی اتفاق می افتد.
برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان با هدف شناسایی و کنترل نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید، از مهر ماه سال ۱۳۸۴در نظام سلامت کشور ادغام شده و اجرای بسیار موفقی داشته است. تاکنون تعداد زیادی بیمار شناسایی و درمان شده و از عقب ماندگی ذهنی نجات یافته اند.

دکتر فاتح در پایان بیان داشتند؛ در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان از تیر ماه سال 1384 در حال اجرا می باشد و تاکنون حدود 64980 نوزاد غربالگری شده اند و 74 مورد کم کاری تیروئید نوزادان تشخیص داده شده است که خوشبختانه با دریافت  به موقع درمان، ضریب هوشی طبیعی در بیماران حفظ شده و افرادی مولد و سالم هستند.

کلیدواژه‌ها: غربالگری هفته اطلاع رسانی تیروئید دکتر فاتح دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شاهرود معاونت بهداشت


نظر شما :