پیام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به مناسبت روز جهانی پیشگیری از ایدز

۱۱ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۹ کد : ۱۴۳۱۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۴
متن پیام دکتر میرزایی، معاون بهداشت دانشگاه به شرح زیر است:
پیام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به مناسبت روز جهانی پیشگیری از ایدز

اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر) روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.  هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. شعار امسال نیز ارتقاء خدمات تشخیص HIV با مشارکت اجتماعی به این روز اختصاص داده شده است

بر اساس آخرین گزارش مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور، تخمین زده می شود حدود ۴۶ هزار نفر در کشور با اچ آی وی زندگی می کنند.

بر اساس همین گزارش تا پایان ۶ماهه اول سال ۱۴۰۲از بین افراد مبتلا به اچ آی وی شناسایی شده، حدود ۲۴ هزار نفر زنده هستند، اما تنها ۱۸ هزار و ششصد نفر تحت درمان قرار دارند.

باید توجه داشت که انگ زدن به بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی باعث می‌شود آنان برای درمان مراجعه نکنند یا از ادامه مصرف داروهای خود منصرف شوند؛ اصلا یکی از موانع مصرف دارو، بحث انگ و تبعیض است.

مقوله ایدز یک موضوع صرفا بهداشتی نیست و دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... است.

عفونت اچ آی وی (HIV) ارتباط تنگاتنگی با آسیب های اجتماعی دارد و همزمان می تواند هم پیامد این آسیب ها و هم یکی از عوامل تشدید کننده آنها باشد. همین موضوع نظام مراقبت اچ آی وی و برنامه های کنترل و پیشگیری از این بیماری را با خدمات کاهش آسیب و رفع آسیب های اجتماعی همراه کرده است.

بدیهی است مهمترین راهکار مقابله با چالش ذکر شده ،جلب مشارکت اجتماعی به منظور پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان اچ آی وی/ ایدز می باشد.

روز جهانی ایدز، فرصت مناسبی است تا عموم مردم علاوه بر آشنایی با عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز، از برنامه ها و خدمات دانشگاه علوم پزشکی نیز آگاهی یابند و در صورت نیاز از خدمات مشاوره و آزمایش رایگان اچ آی وی بهره مند شوند.

اینجانب ضمن تشکر از زحمات تمامی همکارانم در زمینه نظام مراقبت بیماری ایدز امیدوارم با همکاری همه جانبه سازمان ها و شرکای برنامه و تلاش گسترده تر در این زمینه شاهد پیشبرد اهداف و برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری ایدز باشیم.

دکتر مهدی میرزایی
معاون بهداشت دانشگاه

کلیدواژه‌ها: ایدز روز جهانی ایدز HIV معاون بهداشتی


( ۱ )

نظر شما :