هفته سالمند از تاریخ ۷-۱۳ مهرماه

۰۸ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۲ کد : ۱۷۴۱۳ اخبار تصویری اخبار
تعداد بازدید:۴۷
هفته سالمند از تاریخ ۷-۱۳ مهرماه

ورود به چرخه سالمندی می‌تواند برای بسیاری از سالمندان نیازهای جدیدی را ایجاد کند. دسترسی عادلانه به خدمات در دوران سالمندی به عنوان یک مسئله اجتماعی قابل توجه است. این مفهوم به معنای ایجاد شرایط اجتماعی و اتخاذ نظام هایی است که تمام افراد سالمند بدون تبعیض بتوانند به خدمات و مزایای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

 پیر دنیایی از تجربه است. موی سفید حکایت از زندگی و فراگیری بسیاری از مکتب زمانه دارد و درس این مکتب بسیار گران و پر هزینه است. باید از تجربیات سالمندان بیاموزیم و در زندگی خود از آن‌ها بهره ببریم. پس نباید سالمندان را انسان‌های پیر و بی فایده و خالی از سود بدانیم به این دلیل که سالمندان بسیار با تجربه و بسیاری نیز دانشمند و فرهیخته‌اند. تکریم انسان سالمند مورد تأکید اسلام است: از امام صادق علیه السلام نقل است: "عَظِّمُوا کِبارَکُم؛"بزرگسالان خود را بزرگ بشمارید و احترام کنید." ( الکافی، ج ‏2، ص 165). لذا  با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی جامعه لازم است که ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی در اولویت قرار گیرد.

شناسایی و معرفی معضلات سالمندی برای جامعه، تبین و ترویج سیاست ها و اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای برای رفع تبعیض سنی در فرد، خانواده و جامعه، آموزش عموم جامعه به منظور حمایت و احترام به سالمند با تاکید بر حفظ استقلال و عزت نفس، ایجاد فرصت های آموزش برای سالمندان، جلوگیری از محروم سازی سالمندان از انواع خدمات، تبین و ترویج سیاست ها و اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای در خصوص سالمند آزاری، و سالمند ستیزی، حمایت از اقدامات پیشگیری از شکاف نسلی، پژوهش های مرتبط با تکریم و منزلت سالمندان لازم است از سوی سیاستگذاران و برنامه ریزان مورد توجه قرار گیرد .هفته سالمند (13-7 مهرماه) فرصت مغتنمی است که نگاه ویژه به این شهروندان ارشد داشته باشیم .

شعار هفته سالمند1403: سالمندی فعال، فردایی بهتر

ردیف

تاریخ و روز

عناوین روزشمار هفته

1

شنبه

0۷/07/1403

حمایت سالمندان از جوانی جمعیت

2

یکشنبه

۸/07/1403

رسانه و فرهنگ سازی تکریم سالمندان

3

دوشنبه

۹/07/1403

مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه

4

سه شنبه

۱۰/07/1403

تکریم سالمندان در دستگاه های اجرایی

5

چهارشنبه

1۱/07/1403

آموزش و توانمند سازی سالمندان

6

پنج شنبه

1۲/07/1403

حمایت های اجتماعی رفاهی سالمندان

7

جمعه

1۳/07/1403

دسترسی عادلانه سالمندان به محیط های مناسب سازی شده

 

 

 

کلیدواژه‌ها: سالمندان جامعه سالمند سالمندی


نظر شما :