پیام دکتر میرزایی به مناسبت هفته بین المللی کاهش خطر بلایا

۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۷۵۸۲ اخبار
تعداد بازدید:۲۵
پیام دکتر میرزایی به مناسبت هفته بین المللی کاهش خطر بلایا

۱۳ اکتبر (۲۲مهر ماه) به عنوان روز بین المللی کاهش خطر بلایا شناخته می شود و هر ساله شعاری متناسب با اهداف کاهش خطر بلایا از طرف آژانس بین المللی کاهش خطر بلایا (UNDRR) پیشنهاد می گردد. شعار سال 2024 تحت عنوان " توانمندسازی نسل آینده برای فردایی تاب آور" تعیین گردیده است که بر نقش آموزش در حفاظت و توانمندسازی کودکان و جوانان، برای آینده ای عاری از بلایا تمرکز دارد و از کشورها می‌خواهد تا از بخش آموزش برای کاهش خطرات بلایای کودکان در سن مدرسه استفاده کنند، به ویژه با سرمایه‌گذاری در ۲ حوزه کلیدی زیر: از کودکان و جوانان از طریق مدارس و امکانات آموزشی ایمن محافظت کنید. کودکان حق دارند در مدارس خود ایمن باشند و این امر با اطمینان از مقاوم بودن مدارس در برابر بلایا و نیز وجود سیستم های هشدار اولیه در برابر بلایا آغاز می شود.

همانطور که در چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا در دوره ۲۰۳۰-۲۰۱۵ ذکر شده است، توانمندسازی کودکان و جوانان و فراهم کردن فرصتی برای آنها به منظور کمک به کاهش خطر بلایا اهمیت زیادی دارد. توانمندسازی کودکان، به‌ویژه از طریق آموزش، می‌تواند آنها را برای محافظت از خود و تبدیل شدن به عوامل تغییر در خانواده‌ها و جوامع خود، با به اشتراک گذاشتن آموخته‌هایشان آماده سازد. این امر به ویژه در زمینه تلاش جهانی برای گسترش سیستم های هشدار زود هنگام برای همه، تحت ابتکار هشدارهای اولیه دبیر کل سازمان ملل متحد مهم است.

در این روز فرصت را مغتنم شمرده و از زحمات و تلاش‌های همه مسئولین و دست‌اندرکاران امور امدادی، کارگروه‌های تخصصی استانی و شهرستانی مدیریت بحران و کارشناسان مدیریت کاهش خطر بلایا قدردانی و سپاسگزاری می کنم. امیدوارم با رویکرد پیش فعال و  برنامه ریزی متناسب با اهداف بین المللی دست در دست هم دهیم و کودکان و نوجوانان را از طریق آموزش مناسب با سن، برای ایمن بودن توانمند کنیم تا خطراتی را که با آن روبرو هستند درک کرده و نسبت به آن اقدام کنند.

 

 دکتر مهدی میرزایی

 معاون بهداشتی دانشگاه 

کلیدواژه‌ها: بلایا خطر بلایا کاهش خطر بلایا کودکان توانمندسازی کودکان کودکان جوانان کاهش کاهش خطر خطر آموزش


نظر شما :