روز جهانی بدون دخانیات
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود در مصاحبه با دکتر صیدآبادی؛ معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت شاهرود، به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی بدون دخانیات، 31 ماه می، برابر با ۱۰ خرداد ایشان عنوان داشتند؛
سازمان جهانی بهداشت به منظور تقویت مطالبه گری کشورها برای تامین، حفظ امنیت غذایی و محیط زیست از طریق کنترل و جایگزینی کشت توتون با سایر محصولات کشاورزی، شعار «مردم به غذا نیاز دارند نه به دخانیات» را انتخاب نموده است.
با توجه به گسترش روزافزون ترفندهای تبلیغاتی صنایع دخانی جهت افزایش مصرف دخانیات در گروه های سنی نوجوانان، جوانان و بانوان و به منظور تنویر افکار عمومی و جلب حمایت لازم در این زمینه شعار ملی امسال، با عنوان «حفظ سلامت مردم با ممنوعیت جامع تبلیغات دخانیات» تعیین شده و بر اساس عناوین روزشمار این هفته از 4 تا 10 خرداد ماه اقداماتی باید برگزار گردد.
پنجشنبه 4 خرداد: کاهش مصرف دخانیات، با قوانین حامی سلامت
جمعه 5 خرداد: نقش آموزه های دین در کاهش مصرف دخانیات
شنبه 6 خرداد:ترفندهای صنایع و سوداگران دخانیات برای افزایش مصرف و قاچاق دخانیات
یکشنبه 7 خرداد: هنر و فیلم بدون دخانیات، حامی سلامت جوانان
دوشنبه 8 خرداد: نظام سلامت، حامی ترک دخانیات
سه شنبه 9 خرداد: دخانیات، تهدید کننده سلامت باروری، نوزاد و جوانی جمعیت
چهارشنبه 10 خرداد: جایگزینی کشت توتون با محصولات کشاورزی، ضامن امنیت غذایی
دخانیات علت بیش از ۳۰ درصد سرطانها است و سالیانه بالغ بر ۷۰ میلیارد نخ سیگار مصرف میشود که ارزش آن ۱۰ هزار میلیارد است و ۳۰ هزار میلیارد برای درمان بیماریها و ضایعههای ناشی از آن صرف میشود و حدود ۸۰ هزار میلیارد هم بر اثر از کارافتادگی، مرگ زودرس و ضربه به تولید ناشی از مصرف دخانیات آسیب میبینیم.
با یک برآورد اعلام شده است در زمینهای کشت توتون حداقل ۵۰ هزارتن گندم میتوان برداشت کرد.
تقریبا ۹۰ درصد دخانیات تولیدی در کشورهای درحال توسعه است که این هم مفهوم نگران کنندهای دارد.
یکی از مهم ترین عوامل افزایش مصرف دخانیات، بحث تشویق و ترغیب در جامعه است و ما باید با این علل مبارزه کنیم.
اشاعه مصرف دخانیات تعرض به حقوق شهروندی است و این موضوع در کشور ما درک نشده است.
تحقیقات ثابت کرده است که بیش از ۳۰ درصد جوانان به دلیل تبلیغات جذب مصرف دخانیات میشوند.
سیگارهای الکترونیکی و نیز اضافه شدن عطر و طعم به مواد دخانی یکی از مصادیق تبلیغ است که حتی سبب میشود به خاطر عطر و طعم میوه افراد تصور کنند برایشان خاصیت هم دارد.
مصداق دیگر، تبلیغ نمایش مصرف محصول دخانی در شبکه نمایش خانگی است.
با توجه به بحث جوانی جمعیت، اگر اقدام جدی در جهت مصرف دخانیات انجام نشود در 40 سال آینده ایران جزء سه کشور اول مصرف کننده دخانیات خواهد بود و نمی توانیم جمعیت جوان، سالم و کارآمدی داشته باشیم.
کنترل و کاهش مصرف دخانیات نیاز به آموزش و فرهنگ سازی در خانواده ها،اجرای کامل و صحیح قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات توسط دستگاههای مسئول، کاهش دسترسی به دخانیات از طریق افزایش مالیات بر خرده فروشی و عدم تبلیغات محصولات دخانی میسر خواهد بود.
روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود؛
https://shmu.ac.ir/health/fa
نظر شما :