مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در نشست خبری:
درمان کرونا در بیمارستان ها رایگان است / بیمارستان ها نباید وجهی دریافت کنند
به گزارش وبدا، دکتر محمدحسین حیدری، در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درخصوص نتایج ارزیابی بیمارستان ها، گفت: ارزیابی بیمارستان ها یک روال کلی است که مرکز نظارت و ارزیابی حوزه معاونت درمان پیگیری ها را انجام داده و براساس شاخص های مربوطه فعالیت ارزیابی را در حوزه های مربوطه مانند کرونا انجام می دهند. در عین حال، وظیفه حوزه دفتر بازرسی، بررسی شکایات مردمی درباره مراکز درمانی است که بالطبع این موضوع را با پسخوراندی که از سامانه ۱۹۰ داریم و مردم با این سامانه ارتباط برقرار می کنند، به صورت موردی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
وی درخصوص نحوه نظارت بر نانوایی ها به ویژه در بحران کرونا، افزود: در این زمینه چنانچه شکایات از طریق 190 ثبت شود، به صورت ویژه مورد پیگیری قرار می گیرد. مواردی که در حوزه نانوایی ها منجر به شکایت می شود، بخشی مربوط به تجهیزات حفاظت فردی است که ممکن است به دست برخی افراد نرسیده باشد و بخشی دیگر مربوط به بحث گندزدایی و ضدعفونیهایی است که باید انجام شود. لذا، اینگونه موارد را بلافاصله از طریق سامانه به حوزه های مربوطه منتقل کرده و ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت هم باید جواب بگیریم. اما مردم باید بدانند که حتما با سامانه ۱۹۰ ارتباط برقرار کرده، مشکل شان را مطرح و پیگیری کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه در ابتدا در زمینه وسایل حفاظت شخصی محدودیتهایی وجود داشت، شرایطی را فراهم کردیم که بر اساس اولویت های وزارت بهداشت این وسایل در اختیار بخش های مختلف ارائه خدمت قرار گیرد. در حال حاضر، هم وسایل حفاظت فردی اعم از ماسک و محلولهای ضدعفونی کننده، می تواند در اختیار مردم قرار گیرد. در عین حال با شهرداری ها هم هماهنگ شده تا در متروها و بخشهای مختلف مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.
درمان کرونا رایگان است
دکتر حیدری درخصوص تخلفات مالی احتمالی بیمارستان ها و دریافت وجوهی از مردم در حوزه درمان کرونا، گفت: بحث تخلفات مالی به بخشنامه ها و مقررات ویژه ای که در حوزههای مختلف از جمله تعرفه، وجود دارد، منوط می شود. با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران مبتلا به کرونا، بر اساس بازرسی های انجام شده و گزارشات مردمی، از برخی بیمارستان ها گزارش هایی را داشتیم که دریافتهایی از مردم انجام شده است. این مساله را با وزیر بهداشت و معاونین وزارت بهداشت مطرح کردیم و مقرر شد که از ظرفیت های خاص بیمه و مددکاری بیمارستانها استفاده کنیم تا مردم این پرداخت ها را نداشته باشند. باز هم اگر مواردی وجود دارد که مردم دچار مشکل شدند و هنوز دریافت هایی در بیمارستانها برای بیماران مبتلا به کرونا انجام شده، حتما با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و حتما پیگیری می کنیم.
وی ادامه داد: البته در حال حاضر به صورت ویژه چند تن از همکاران را از حوزه تعرفه در برخی بیمارستان ها مامور کردیم تا این موارد را بررسی کنند. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا با هماهنگی هایی که انجام می شود، بیمارستان ها ملزم شوند که بخشنامه ها و دستورالعمل ها را درباره مسائل مالی بیماران انجام دهند.
دکتر حیدری تاکید کرد: روال کلی برخوردها در این زمینه، این است که ستاد تعرفه استان ها، موظف هستند که طبق قوانین تعزیراتی با آن بیمارستان ها برخورد کنند، اما از آنجایی که در حال حاضر موقعیت ویژه است و دستورالعمل های خاصی هم مطرح است، باید شرایطی ایجاد کنیم که به صورت اضطراری به این موارد رسیدگی شود. به همین دلیل تمام پرونده های مربوط به این موضوع را با همکارانمان در حوزه تعرفه در کل کشور هماهنگ کردیم که به محض دریافت این شکایات همان روز تشکیل جلسه دهند و تکلیف بیمارستان را مشخص کنند.
بررسی علت دریافت وجه از بیماران کرونا در برخی بیمارستانها
دکتر حیدری در پاسخ به سوالی درخصوص تخلفات بیمارستان ها، گفت: البته اینطور نیست که تمام بیمارستانهای خصوصی تخلف کرده باشند، بلکه تعدادی از آنها بر اساس گزارشاتی که به ما میرسد، مورد بررسی قرار گرفتند. در عین حال حوزه نظارت معاونت درمان هم بیمارستانها را رصد میکند. گزارشاتی هم در این زمینه به دست ما رسیده و مورد ارزیابی قرار گرفته و موارد آن را مورد بررسی قرار دادیم، امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا ببینیم مشکلات این بیمارستان ها چه بوده که در حوزه مبالغ دریافتی تغییراتی را انجام داده اند. اگر بتوانیم مشکلات شان را حل کنیم، مسائل بعد از آن هم منتفی می شود. در حال بررسی این موضوع هستیم و امیدواریم پاسخ بگیریم.
نظر شما :