خدمات و روش انجام آن در روابط عمومی:

الف) ارتباط با رسانه ها:
وظایف:
-    سیاستگذاری، برنامه ریزی و کاربرد شیوه های مناسب برای انعکاس اهداف، سیاستها، فعالیتها و برنامه ها و مواضع دستگاه به مخاطبان، رسانه ها و جامعه
-    ایجاد ارتباط مطلوب‌ با مطبوعات‌، رادیو، تلویزیون‌ و خبرگزاری‌ها و بهره‌برداری‌ بهینه‌ از آنها برای ‌اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌.
-    ارسال خبر، گزارش خبری (با تصویر و یا بدون تصویر) ‏
-    پاسخگویی به سوالات مطروحه رسانه ها ‏ و مکاتبات با مقامات و مسئولین ذیربط
-    گردآوری‌، جمع‌بندی‌ و تحلیل‌ نظرها و دیدگاههای‌ مردم‌، نخبگان‌ و رسانه‌ها در زمینه‌ فعالیتهای‌ استانی‌ و ارائه‌ آن‌ به‌ مدیران ذیربط‌.
-    تدوین‌ برنامه‌ سالانه‌ مصاحبه‌های‌ رئیس و مسئولین با مطبوعات‌، متناسب‌ با اولویتهای‌ سازمانی‌ و نیازهای‌ افکار عمومی‌.
-    برگزاری تور بازدید اصحاب رسانه از فعالیت ها و پروژه های شاخص
-    برگزاری جلسات و نشست های کاری با اصحاب رسانه ‏
-    تهیه بریده جراید و بولتن خبری
-    تهیه آرشیوی از مطبوعات، نشریات،عکس و فیلم و ... جهت بهره برداری مقتضی
-    برنامه‌ریزی‌ و اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌ درباره‌ عملکرد دستگاهها‌ بصورت شفاف با‌ انگیزه‌ تنویر افکار عمومی‌.
-    تولید وسفارش‌ ساخت‌ فیلم و آگهی‌های‌ تلویزیونی‌ در راستای انعکاس‌ و مستندسازی‌ عملکرد سازمان ها‌

روش انجام خدمت:
-    نظارت مستمر بر مصاحبه و انتشار اخبار واحدهای مختلف دانشگاه
-    همکاری با رسانه های جمعی در انعکاس عملکرد دستگاه، پاسخگویی به هر گونه ابهام در دستگاه مربوطه و نظارت بر هر گونه انتشار جوابیه به رسانه ها
-    بررسی جراید و رسانه ها، جمع آوری اطلاعات و اخبار روز و رویدادهای مهم و انتقال سریع به رئیس و مدیران مجموعه
-    دعوت از خبرنگاران در جلسات متعدد و مناسبت ها، همایش ها و سفرهای شهرستانی
-    هماهنگی در جهت صدور کارت خبری برای خبرنگاران جهت حضور در مراسم هایی که مقامات ارشد کشوری حضور دارند.
-    ایجاد بانک اطلاعاتی از خبرنگاران شهرستان
-    اطلاع رسانی کلیه اقدامات ارتباطی به خبرنگاران در قالب روابط و فضای مجازی (الکترونیکی) توسط پیامک
-    صدور و ارسال بیانیه ها و اطلاعیه های
-    جهت بازخورد نظرات خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزاری جلسات ویژه با مدیران مسئول خبرگزاری ها و اصحاب مطبوعات و صداوسیما بصورت دوره ای
-    فراهم آوردن زمینه های لازم برای خبرنگاران جهت بازدید از طرح های عمرانی
-    تهیه بریده جراید به صورت روزانه و ارائه آن به مقام عالی
-    برگزاری نشست های خبری معاونین و مدیران ستادی در مناسبتهای ویژه و دوره ای


ب) همایش / مراسم / نمایشگاه

وظایف:
-    ‏تهیه تقویم برگزاری همایش / مراسم / نمایشگاه
-    برنامه ریزی عملیاتی برگزاری نمایشگاه ‏
-    مشارکت در برگزاری سمینارها و گردهمایی ها

روش انجام خدمت:
-    هماهنگی و نظارت بر برگزاری نمایشگاه و جشنواره های مرتبط
-    استعلام از واحدهای مختلف دانشگاه در خصوص برنامه سالیانه برگزاری همایش / مراسم / نمایشگاه
-    تهیه تقویم همکاری و یا برگزاری همایش / مراسم / نمایشگاه
-    مکان یابی بر اساس تعداد مدعوین همایش و مراسم
-    مکان یابی بر اساس اهداف وابعاد نمایشگاه
-    پیش بینی بودجه موردنیاز واعلام آن و تلاش در جهت تامین بودجه
-    تشکیل تیم تدارکات
-    بررسی اثربخشی برنامه
-      تهیه تقویم مناسبت ها بر اساس مراسم های مذهبی- ملی و مناسبت های ویژه
•    مراسم مذهبی:
-    برگزاری مراسم ویژه مذهبی و ایام خاص از جمله ماه مبارک رمضان،غدیر،محرم
ماه مبارک رمضان:
-    افطاری برای همکاران در صورت صلاحدید
-     برگزاری مراسم مذهبی در نمازخانه
-    استفاده و سخنرانی از اساتید مذهبی برجسته
- برگزاری مسابقات مذهبی و ورزش همراه با جایزه و...
عید غدیر خم:  
-    برگزاری مولودخوانی
-    مسابقات ویژه با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و امور کتابخانه همراه با جایزه
-    سفرهای زیارتی برای همکاران و...
ایام محرم:  
-    برگزاری مراسم سوگواری در نمازخانه
-    برگزاری مسابقات ویژه این ایام
-    انتشار بروشورهای ویژه و...
•    مراسم ملی
 نوروز:‌
-    انتشار برشورهای ویژه
-    همکاری در تامین محیط مناسب برای سفرهای نوروزی همکاران
-    آراستگی مناسب اداره برای استقبال از نوروز
سوم خرداد فتح خرمشهر و هفته دفاع مقدس
-    برگزاری مراسم ویژه برای همکاران ایثارگر
-    ایجاد فضای مناسب محیط
-    برگزاری مسابقات خانوادگی برای همکاران (ورزش و ....)


ج) انتشارات

وظایف:
-    داشتن تقویم فعالیت انتشاراتی در سال ‏
-    پوشش فعالیتهای مؤثر مدیران در حوزه انتشارات درقالب ‏بروشور، بنر، استند، سی دی، کاتالوگ، پوسترو... ‏
-    تهیه بروشورهای راهنمای عمومی و تخصصی در جهت تسهیل استفاده از خدمات سازمان
-    تدوین‌ و انتشار خلاصه‌ عملکرد

روش انجام خدمت:
-    نظارت مستمر بر هرگونه انتشار موارد تبلیغاتی و انتشاراتی بخصوص نشریات مکتوب و الکترونیکی مرتبط
-    تهیه و ارسال گزارش عملکردها واقدامات انجام شده
-    اخذ گزارش عملکرد وفعالیتهای مهم و اثربخش
-    جمع بندی و تهیه گزارش ماهیانه عملکرد و فعالیتهای مهم و اثربخش
-    جمع بندی وتهیه گزارش ماهیانه عملکرد وفعالیتهای مهم  و چاپ و ارسال آن به دستگاه های ذیربط و درج در سایت  
-    تهیه تیزرهای ویژه جهت پخش در صدا وسیما
-    تهیه لوح فشرده جهت پخش در مناسبتهای خاص
-    مستند سازی اقدامات در قالب تهیه فیلم، عکس و انتشارات و آرشیو آن
-    انعکاس مقالات و یادداشتهای رسانه ای در زمینه موضوعات مختلف مرتبط با حوزه های ماموریتی به منظور ترویج سیاستها ومبانی فکری برنامه های جاری وزارت متبوع در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و محلی


چ) تبلیغات محیطی

 وظایف :
-    اعمال سیاستهای و انعکاس و نظارت بر تبلیغات محیطی دستگاهها در مناسبتهای مختلف
-    تهیه تقویم آذین بندی ساختمانهای اداری بخش های مختلف به مناسبت های مختلف  
-    پوشش‌ تبلیغی‌ ساختمانها و فضاهای‌ عمومی‌ سازمان‌ در گرامیداشت‌ ایام‌ و مناسبتهای‌ ویژه‌
-    نصب پوسترها و بروشورها و کاتالوگ های تبلیغاتی درتابلوی اعلانات ‏
-    نصب پلاکارد در محل های اجتماع مردم مثل نمازجمعه و ...‏  
-    تهیه بنر در مناسبت مربوط و آذین بندی محیط اداری
-    برگزاری مراسم ویژه مذهبی از جمله ختم قرآن کریم، زیارت عاشورا و...
-    ارسال پیام های بهداشتی درمانی، ملی ومذهبی از طریق اتوماسیون اداری
-    تهیه کلیپ های تبلیغاتی بهداشتی درمانی، ملی و مذهبی در مناسبتهای خاص
-    تهیه بولتن و بروشورهای تبلیغاتی در مراسم و ایام خاص( دهه فجر، هفته دولت)
-    مدیریت تبلیغاتی نمایشگاهها و تولید محتوای مناسب
-    اعلام اخبار و رویدادهای خبری مهم از طریق sms به مردم، خبرنگاران و مسئولین


ح) سمعی و بصری:
وظایف:

-    داشتن آرشیو فنی از فعالیت های سمعی بصری ‏
-    قابل ارائه بودن این فعالیت در کمترین زمان به مدیریت (بصورت الکترونیکی ‏و حجمی)‏
-    نصب و پخش تصاویر به مناسبت های مختلف و بهره برداری از آنها ‏

روش انجام خدمت:
-    مستند سازی اقدامات در قالب تهیه فیلم عکس و انتشارات و آرشیو آن
-    تهیه فیلم های کوتاه یک تا سه دقیقه ای جهت درج به پایگاه اطلاع رسانی
-    تهیه تیزر و عکس های کیفی از اقدامات عینی و ملموس
-    تهیه تیزر و عکس های کیفی از شخصیت های موضوع اخبار
-    تهیه تیزر و عکس های کیفی از حاشیه های مثبت و احیانا منفی اقدامات و رخدادها
-    معرفی بصری توانمندیها و سرمایه مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی


د) پژوهش و افکار سنجی

وظایف:
-    داشتن تقویم اجرایی طرح نظرسنجی طی یکسال ‏
-    داشتن فرم های خام نظرسنجی برای موضوعات خاص و یا طراحی فرم جدید با ‏توجه به شرایط
-    تهیه‌ گزارشهای‌ تحلیلی‌ ادواری‌ در خصوص موضوعات مختلف از افکار عمومی‌
-    نقد و بررسی‌ بازتاب‌ فعالیتهای‌ سازمانها‌ در نظر اقشار مردم‌ بویژه‌ نخبگان‌، رسانه‌ها و دستگاهها از یکسو و مدیران‌ و کارکنان‌ از سوی‌ دیگر و ارائه‌ گزارش‌ آن‌
-    سنجش‌ افکار عمومی‌ درون‌ سازمانی‌ به‌ منظور بازیابی‌ مسائل‌ و ارائه‌ راهکارهای‌ مناسب‌ به‌ مدیریت‌
-    نظارت‌ و ارزیابی‌ فعالیتها و اعمال‌ نتایج‌ حاصل‌ در برنامه‌ها و فعالیتهای‌ آتی‌.
-    طراحی‌ و برنامه‌ریزی‌ برای‌ ارتقاء کلیه‌ اموری‌ که‌ به‌ رشد کمی‌ و کیفی‌ ارتباط و همدلی‌ بین‌ سازمانها‌ و مردم‌ و دستگاهها و مدیران‌ و کارکنان‌ با یکدیگر بیانجامد

 روش انجام خدمت:
-    نظرسنجی عمومی از ارباب رجوع طبق برنامه زمان بندی ذیل در کلیه معاونتها
-    شرایط وقت با هماهنگی معاونتها
-    تهیه‌ گزارشهای‌ تحلیلی‌ از افکار عمومی‌ و ‌ارائه‌ نتایج به‌ ریاست
-    نظرسنجی از افکار عمومی در نشستهای شهرستانها
-    نصب صندوق پیشنهادات و انتقادات

 

ذ)  عضویت در کمیته و مجامع عمومی

وظایف:
-    حضور در جلسات‌ مهم‌ ذیربط سازمان‌ به‌ منظور آگاهی‌ از سیاستها، خط مشی‌ها، برنامه‌ها و روند فعالیتها
-    حضور فعال و مستمر در کمیته های مختلف دستگاه متبوع‏
-    حضور فعال در نشست های روابط عمومی وزارتخانه متبوع‏

 روش انجام خدمت:
-    اخذ برنامه روتین جلسات حوزه ریاست از مسئولین دفاتر و برنامه ریزی در جهت نحوه حضور  
-    حضور مفید در جلسات متفرقه ای که از طریق دعوتنامه اطلاع رسانی شده باشد (امور تشریفاتی، خبر نویسی روابط عمومی، قاری و سمعی و بصری)
-    دعوت و حضور خبرنگاران در جلسات عادی و تعیین گستره خبرنگاران با توجه به ماهیت جلسه
-    دعوت  به جلسات بصورت sms به خبرنگاران
-    ضبط و تصویر برداری از جلسات با توجه به ماهیت جلسات
-    تهیه خبر و بازبینی آن توسط کارشناس رسانه و بارگذاری آن بر روی پایگاه اطلاع رسانی



ر ) بازدید از پروژه ها / افتتاحیه ها /ملاقات با مسئولین

وظایف:
-    هماهنگی و تنظیم برنامه های کلنگ زنی و افتتاح پروژه های در مناسبتهای مختلف
-    حضور روابط عمومی در طی برگزاری این برنامه ها بصورت فعال ‏
-    دعوت از اصحاب رسانه و صدا و سیما جهت انعکاس این فعالیت ها
-    تهیه خبر و گزارش خبری با ارسال به رسانه های گروهی، ملی ومحلی

 روش انجام خدمت:

-    استعلام از واحدهای مختلف دانشگاه در خصوص برنامه کلنگ زنی و افتتاح پروژه ها در مناسبت های مختلف
-    تهیه تقویم افتتاحیه ها و پیگیری امور مرتبط در زمان مناسب
-    حضور روابط عمومی در طی برنامه افتتاحیه ها بصورت فعال ‏
-    دعوت از خبرنگاران در مراسم و تعیین گستره خبرنگاران با توجه به ماهیت پروژه
-    تهیه خبر و گزارش خبری با ارسال به رسانه های گروهی، ملی ومحلی


ز ) هماهنگی برای حضور در مراسم های شادی و غم همکاران ‏ ‏ ‏
وظایف:
-    داشتن برنامه برای نحوه حضور همکاران و روابط عمومی در مراسم های شادی و ‏غم همکاران ‏
-    انتشار پیام تبریک یا تسلیت وانعکاس در سطح داخلی
-    صدور پیام های تبریک و یا تسلیت برون سازمانی

 روش انجام خدمت:
-    انتشار پیام تبریک یا تسلیت وانعکاس در سطح درون سازمان و برون سازمانی
-    شرکت در مراسم و درصورت نیاز ارسال گل و اعلامیه

 

و) تشریفات:

وظایف:‏
-    هماهنگی و سازماندهی کلیه امور تشریفاتی و استقبال از میهمانان
-    تنظیم برنامه مسافرت و بازدیدهای رسمی مدیران و مسئولین

روش انجام خدمت:
-    انجام وظایف و امور مربوط به تشریفات و امور بین الملل و استقبال
-    مکان یابی جلسات بر اساس تعداد مدعوین
-    ایجاد ظرفیتهای مناسب برای مهمانان:
          الف) تهیه پرچم    ب) اجراء سرود ملی توسط یگان نظامی   ج) آراستگی                                 محیط با پرچم
-    ایجاد فضای مناسب برای پذیرایی
-    آراستگی لباس و چهره کارکنان ارائه دهنده خدمات به مهمانان
-    آماده نمودن خودور ویژه تشریفات
-    ایجاد پاویون ویژه

 

ه ) ارتباطات:

 1- ارتباطات الکترونیکی

وظایف:
-        داشتن اطلاعات کافی و بهره گیری از فنآوریهای ‏IT
-        ایجاد ارتباط الکترونیکی بصورت مداوم با سازمانها ‏
-        ایجاد صندوق پستی الکترونیکی فعال اختصاصی روابط عمومی
-        به روزکردن اخبار دستگاه در سایت ‏ ‏

 روش انجام خدمت:
-    هماهنگی ، سازماندهی و مدیریت ارتباطات رسانه ای پایگاه اطلاع رسانی با استفاده از ابزار نوین فن آوری اطلاعات و افکارسنجی عمومی
-    بارگذاری کلیه اخبار، انتصابات، جلسات مدیران و معاونین روزانه بر روی سایت
-    فعال تر کردن سایت به لحاظ بارگذاری اخبار و رویدادها
-     نظرسنجی توسط سایت
-    معرفی سایت روابط عمومی از طریق رسانه ها بعنوان پایگاه مطمئن ارتباطیس
-    ایجاد صندوق پستی الکترونیکی فعال اختصاصی روابط عمومی

2-پیام کوتاه
وظایف:

-    تهیه لیست تلفن همراه مخاطبان بصورت گروه بندی شده ‏
-    تهیه متون پیام کوتاه برای مناسبت ها و برنامه ها

 روش انجام خدمت:
-    ارسال دعوتنامه ها از طریق پیام کوتاه
-    ارسال اخبار مهم و اطلاع رسانی عمومی از طریق پیامک
-    ارسال پیام کوتاه برای مناسبت ها و برنامه ها


ی) برنامه آموزشی کارکنان و مسئولان روابط عمومی

-    برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در جهت ارتقاء سطح علمی روابط عمومی واحدها و همکاران ذیربط
-    حضور در نمایشگاه تخصصی روابط عمومی  
-    برگزاری همایش و گردهمایی تخصصی با حضور صاحب نظران و اساتید روابط عمومی